'Een echt unieke auto gaat natuurlijk veel verder dan alleen een opvallende kleurencombinatie'

2022-03-18 03:02:00 By : Mr. FUJI DONG

Hij zit in de linkerbaan om ontwerper te worden bij een groot automerk, toch koos Niels van Roij ervoor om onder zijn eigen naam zelf auto's te tekenen en daadwerkelijk te bouwen.

Auto’s tekenen doet Niels van Roij al vanaf kleins af aan. Eigenlijk zoals zoveel jongetjes van zijn leeftijd, alleen beschikt Van Roij over een begenadigde hand en dus is zijn droom om auto ontwerper te worden uiterst realistisch. Hij vertrekt naar Londen om te studeren aan het prestigieuze Royal College of Art, een kweekijver voor autotekenaars. Eenmaal in de schoolbanken in de Britse hoofdstad trapt zijn droom op de rem. ‘Je moet toch in de pas lopen zoals in elk groot bedrijf, zomaar een coupé op de weg brengen omdat je toevallig een fantastisch ontwerp getekend hebt is niet zo eenvoudig. Ontwerper zijn bij een groot merk klinkt misschien wel iets romantischer dan het in werkelijkheid is, die interne politiek paste minder goed bij mij.’

Van Roij besluit van rijstrook te wisselen, hij doet als onafhankelijk adviseur verschillende projecten waar hij niet teveel over kwijt wil maar de auto’s die hij de laatste jaren tekent met zijn gelijknamige ontwerpstudio rollen echter bepaald niet onder de radar. Van Roij legde zich toe op coachbuilding, Engels voor het ontwerpen van een nieuwe carrosserie op basis van een bestaande bolide. Zijn eerste creatie was een felgroene Tesla stationwagon voor een klant die dolgraag elektrisch wilde rijden, maar toch ook het praktisch gemak wenste van een familiehok. ‘Een zogenaamde shooting brake is een kruising tussen een coupé en stationwagon, een ideale combinatie want sportief maar ook een utilitaire auto.’

Een Silver Spectre Shooting Brake op basis van een Rolls-Royce Wraith volgde en recentelijk trok Van Roij het doek van een Breadvan Hommage die oorspronkelijk de fabriekspoorten van Ferrari verliet als 550 Maranello. ‘Ik maak die auto’s op verzoek van klanten, maar ik ben geen aannemer die tegen elk project ja zegt. Ik kom bij de klant thuis, probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen en dan besluiten we samen of we het avontuur aangaan. Je bent toch algauw 1,5 jaar bezig waarbij we wekelijks contact hebben, je moet dus niet alleen geld willen investeren maar vooral ook tijd en geduld! Bij een automerk ben je vaak niet welkom, hoeveel miljoen je ook in je zak hebt. Daarvoor hebben ze geen productiecapaciteit, en een echt unieke auto gaat natuurlijk veel verder dan alleen een opvallende combinatie van kleuren.’

Bang om zomaar de zaag in een prijzige basisbolide te zetten is Van Roij niet: ‘We halen laagje voor laagje een auto uit elkaar, het is natuurlijk wel een stukje kapitaalvernietiging in het begin maar ik doe het samen met een team ambachtslieden weloverwogen. We zetten zeker niet zomaar de haakse slijper op de auto!’ Voor zijn tweedeurs Range Rover coupé, omgedoopt tot Adventum Coupé en een ode aan de oorspronkelijke tweedeurs-variant van de Britse terreinwagen gloort in tegenstelling tot andere projecten wel een kleine serie-productie.

‘Ik zou meer geld kunnen verdienen door kleine series te bouwen, maar de kracht van mijn ontwerpen zit ‘m in de exclusiviteit. Maar de Range Rover is zo populair, ik ben verbaasd hoeveel aanvragen ik daarvoor krijg. Later dit jaar volgt waarschijnlijk het nieuwe model, grote kans dat we op basis daarvan meerdere coupé’s gaan bouwen. En wel smaakvol natuurlijk, mijn auto’s zijn geen rondrijdende tuppenwareparty’s. Instappen kan vanaf ongeveer 4 ton, veel geld, maar ik weet zeker dat al mijn klanten ze gaan gebruiken om er daadwerkelijk mee naar de supermarkt te rijden!’

Niels van Roij (36) IS bestuurder van Niels van Roij Design RIJDT een Volvo 940 ‘Gekocht van mijn eerst verdiende centen, en ik doe ‘m nooit meer weg. Hij rijdt fantastisch, en is een goede ijsbreker bij klanten.’

Wat vindt de expert? Sjoerd van Stokkum, voormalig hoofdredacteur van Quote en bezitter van een zware rechtervoet: ‘Nederland heeft een blinkend cv op het gebied van autodesign: Harm Lagaay, Adrian van Hooydonk, Laurens van den Acker hebben het allen tot de hoogste tekentafel geschopt bij Porsche, BMW en Renault. Niels van Roij bevindt zich dus in goed gezelschap Hij bedrijft als coachbuilder een slim niche door te ontwerpen voor rijke petrolheads die niet weer de zoveelste Ferrari of Rolls-Royce willen. Mooi of niet, Van Roij maakt onderscheidende designs die opvallen en dat is precies wat de cliëntele wenst.’