Zomertijd? Sleuteltijd! – Oldtimers in Auto Motor Klassiek

2022-03-18 02:59:56 By : Ms. Vangood ZS

door Dolf Peeters 9 augustus, 2020, 09:40 4 Reacties

Geniet van dagelijks gratis verhalen over oldtimers in uw email en schrijf gratis in. 

Het is onlangs geconcludeerd: Als je kickstartenkel even stuk is, dan ben je gezegend met een klassieker met een startknop. En heb je eindelijk tijd om een ander motorblok in de ‘aantrapper’ te zetten. Een leuker motorblok. Dat past allemaal ook prima in de aandacht voor zelfbouwactiviteiten in het kader van mijn recente interesse in kit cars.

Bij een Honda of Kawasaki uit de vroege jaren tachtig is dat mogelijk een probleem als dat motorblok nog eens dertig jaar ouder is. Bij BMW is er wat meer ruimte om een ‘engine swap’ te doen. Maar daar strijk je BMW puristen mee tegen de haren.

Maar een KMZ (Kievski Mototsikletny Zavod, later bekend als Dnepr) 750 cc zijklepper in een veel later rijwielgedeelte van een IMZ (Irbitskiy Mototsikletniy Zavod. Later bekend als Ural) lepelen? Daar heb je twee extra handen en rustige halve dag voor nodig. Als het gezellig is kan het later worden. Zeker als iemand bozig vraagt: “Denken jullie dat ik geen pils lust?” Een paar tevreden sleutelaars en een open garagedeur staan garant voor een rijk sociaal leven.

Bij de transplantatie spelen alleen wat ex Sovjet producttoleranties waarbij het verstandig is om de fijne M12 draad van de motorsteunbouten te ontzien, zolang de Aldi nog  geen M12 fijn snij-ijzer in de overigens voortreffelijke tappenset stopt. Het opnieuw uitshimmen van het blok gebeurt met een paar bijna ongeveer precies passende stevige RVS ringen van een ook op het pleintje actieve sleutelaar. Die ook geen fijn M12 snij-ijzer heeft, maar daar niet onder lijdt bij het inbouwen van een vier liter Buick zes in lijn blok in een fragiel ogend– aangepast– Peugeot onderstelletje. Daar komen we op terug!

De verder nodige actie is het van een stuk hoeklijn maken van de bovenste motorsteun en het ombouwen naar zes volt omdat dat makkelijker – en goedkoper – is dan de zijklepper een 12 V dynamo te geven. Een mogelijkheid waar de Ural/Dnepr wereld de probleemloze oplossing voor biedt. Met een betrouwbare Japanse generator, een verloopstuk en een ander tandwiel. Daar tik je zomaar een verbluffende € 440 voor af. Een bedrag waar hard core Sovjet ridders heel nerveus van worden. “Daar kocht ik mij eerste Ural/Dnepr voor!” Een nieuwe 6V kabelboom kost maar € 35.

Bij montage van het zijklep blok waren de bak en dynamo gemonteerd. De uitbouw van de kopklepper was ‘moeilijker’ omdat de vergrote carterpan eerst gedemonteerd moest worden. En omdat de cardan in eerste instantie niet gedemonteerd was. Bij de inbouw van het 750 cc blok sluimerde het achterwiel tegen de muur en markeerde de cardanklok met een paar druppels olie dapper zijn plaats op de garagevloer. De cardanas werd meteen maar ontdaan van een paar troosteloze lappen chroom en werd gerestaureerd met een spuitbus zwart van de Action. De zijklepper zat daarna – exclusief de verwerking van twee blikken pils – binnen vijf minuten op zijn plek en bleef even in afwachting van de vergrote carterpan die al schoon gemaakt klaar lag.

Het hoeklijn voor de topsteun werd tegen inwisseling van een set gevulde koeken uit de afvalbak van het lokale staal en lasbedrijf Morriën Lasvast gehaald. Bij dat bedrijf worden onder meer ook de raamframes van Burtons gemaakt. Een puik adres dus. Vervolgens kwamen de draadloze haakse slijper (Action) en de boor- en tappenset (Aldi) weer van pas. En die spuitbus van de Action.

Omdat de Ural ooit als solomachine was geboren zat er bij de linker uitlaatbocht een montagepunt voor de jiffy in de weg. Een stevig ding. De haakse slijper moest er een keer extra voor aan de lader.

Maar toen zaten we opeens alweer in de opbouwfase. En met mijn enkel gaat het alweer beter. Tijd voor pils! Het is immers te heet om te rijden!

Bier en gevulde koeken lokken zelfs de meest in-actieve buurman uit tot hulp. En als de bezigheden dan afgesloten (kunnen) worden met een (eenvoudige) BBQ heb je er een vaste sleutel-/til-/biermaat bij…altijd handig

Dat is idd Het Plan Van Aanpak. Maar doorgaans zijn er lotgenoten beschikbaar. En zo houden de de Bier&BBQ cultuur in stand!

RVS veer- plaatringen zijn ook 1 a 2x /jaar bij de Lidl in de aanbiedingenbak te vinden. Errug handig bij het heropbouwen van uitelkaar gehaalde klassiekers. Na een deelrevisie van deGWing was de m6 bak leeg. Gelukkig was er van vorig jaar nog over 😜

We houden de Lidl in de gaten!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 Ja, ik wil me ook graag aanmelden voor de nieuwsbrief

Attachments The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

Bedankt voor het aanmelden. U vindt een bevestiging in uw email in- of spambox.