BOVAG: Garantiebeleid Kia is strafbaar - Autoblog.nl

2022-09-16 21:11:17 By : Ms. Joy XU

Auteur: ricardo , gepost 5 oktober 2011 om 09:04 – 64 Reacties

“Óóóóh, da mag nie!” Aldus Bovag Onafhankelijke Autobedrijven over de garantieregels die Kia hanteert op onderdelen.

Kia is nu al een paar jaar aan flink aan het pochen met hun 7-jaar-garantiebeleid. Koop een Kia, en je rijdt rustig zeven jaar zorgeloos rond zonder je druk te maken over kosten. Toch? Niet helemaal. De lijst met voorwaarden waar je aan dient te voldoen is lang (what else is new). Zo geldt er in die 7 jaar een maximum van 150.000 km en is de garantie op audio-navigatie drie jaar geldig en de lak op je Koreaan wordt weer vijf jaar gegarandeerd. Tot zover niet heel veel spannends, elke autofabrikant hanteert de spreekwoordelijke addertjes onder het gras. Wel is het garantiebeleid op elke Kia van toepassing, van Picanto tot Sorento en bovendien overdraagbaar bij de verkoop.

Maar waar zit dan het probleem? Welnu, volgens BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven-voorzitter Bertho Eckhardt gaat het om onderdelen die Kia verkoopt. Hier zit bij de Kia-dealers een garantie op van twee jaar, terwijl dit slechts zes maanden is als ze via universele garagebedrijven aan de man worden gebracht. En als garagebedrijven genaaid worden, dan heb je de Bovag over de zeik. De afdeling Bovag Onafhankelijke Autobedrijven heeft inmiddels een brief gestuurd naar de importeur over de kwestie, maar nog geen reactie ontvangen.

Volgens Eckhardt is dit beleid tegen de Europese regels. Garantieregels zou je niet mogen inzetten voor een concurrentiestrijd. Kia houdt immers alle Koreaantjes netjes binnen de deuren van haar eigen dealerschappen, zoals elk merk dat graag doet. Maar klooien met garantietermijnen zou het merk op “forse boetes” kunnen komen te staan. Of andere merken dit ook doen liet de Bovag verder niet weten. Iemand nog een storm in een glas water?

Laten we dan ook eens beginnen over die ‘universele’ garages die te beroerd zijn om door de klant aangeleverde onderdelen te monteren.

Ze hebben een werkplaatstarief, maar voor dat tarief willen ze niet voor mij aan de slag…

Probeer maar eens ergens een setje banden te laten monteren. Als je er 10 belt mag je in je handjes klappen als 1 het wil doen!

Komt nog bij dat de levensduur van onderdelen ook afhangt van de wijze van montage. Bijv. een te strak gespannen riem kan eerder stuk etc etc.

Ik snap daarom best dat Kia alleen een lange garantie wil geven als ze zicht hebben op alles er omheen.

@tstile: ik heb nog nooit problemen gehad met banden laten monteren of zelf onderdelen leveren aan de garage, monteren ze gewoon, ook normaal tarief.

maar weet dat wel meer bedrijven langere garantie geven als iets specifiek bij de dealer is onderhouden, bijv in de watersport, maar hier zal bovag zich niet zo druk om maken

@tstile: Met banden heb nog nooit problemen gehad, maar eigen gekochte onderdelen laten monteren is me nog nooit gelukt. Ik ben vaak vierkant in mijn gezicht uitgelachen om dat voor te stellen. Doen ze pertinent niet.

@tstile: het probleem met zelf mee genomen onderdelen is dat het vaak het goedkoopste is wat men op internet kan vinden met bijbehorende kwaliteit. Als je dit vervolgens voor de klant monteert resulteert dit heel vaak in klachten veroorzaakt door het product, en verwacht men dat jij het dan maar even weer goed maakt zonder dat het iets kost. Vergelijk het met je eigen frikadel mee te nemen naar een snackbar, en vervolgens de snackbar aan te klagen voor een voedselvergiftiging.

Garagist wil gewoon z’n percentje. Niet meer of min. Hij zou toch het zelf meegebrachte onderdeel zonder garantie kunnen installeren? Maar dat gaat ie ook niet doen…

@Esprit_de_Flandre: voor vaste klanten doe ik het (nog) wel, maar voor de zogenaamde “shoppers” niet. mensen die met een auto vol onderdelen langs komen een prijsopgave laten maken en vervolgens zeggen dat je werkplaats tarief hoger is dan die van de kwikfit maar dat ze daar liever niet heen gaan. en of jij je prijs niet wil aanpassen

@Esprit_de_Flandre: het zou de tijd zijn dat ik te snel op plaats reactie klikte. Maar heb jij wel eens geprobeerd uit te leggen aan een klant waarom zijn eigen onderdeel geen garantie krijgt en die jij inkoopt wel? vaak gaat dat er bij mensen niet in.

@sportquattro: Dan zijn dat maar domme mensen. Nee, ik heb dat nog niet proberen uit te leggen, want ik ben geen garagist. Maar moest mijn garagist mij dat zeggen, dan zou ik dat niet meer dan normaal vinden…

@tstile @pshyto @mobilitydesign: Mijn garagist heeft geen enkele moeite met eigen onderdelen – maar toen ik een band wilde laten monteren was het: dat mogen we niet, want als er dan iets mee misgaat zijn wij verantwoordelijk. Net andersom, dus.

@tstile: je gaat toch ook niet met je zakje meel en gist naar de bakker om te vragen of hij een brood voor je wil bakken……..

@tstile: Weet je wel waarom ze die onderdelen niet voor je monteren ? (ik ga nu uit van tweedehands onderdelen) ze weten niet of het wel goed is.. en als het niet goed is, is de garage uiteindelijk de schuldige.. althans dat zie je vaak (zeg niet dat dat bij jou zo is) maar day is wel de reden dat ze het vaak niet willen doen..

En als het nieuwe onderdelen zijn, doe niet zo moeilijk.. en laat het de garage bestellen :P

Deelt de Bovag al hooivorken en fakkels uit?

De Bovag- garantie zelf is toch een wassen neus? Dit soort berichten en strooien met “mag niet” “verboden” etc. dat gebeurd alleen maar om de sukkels wakker te maken die bij het horen van ‘7 jaar garantie’ ook daadwerkelijk denken dat ze 7 jaar geen onkosten zullen hebben. Wat natuurlijk nooit kan, Kia is geen liefdadigheidsinstelling.

De Bovag garantie is zelf slecht en ook zij adverteren met hun garantie om zich te onderscheiden van de garages die niet bij dit mafia nest aangesloten willen zijn.

Heb al een aantal keren meegemaakt dat ik geen garantie kreeg bij foute montage of foute onderdelen. Bewijs het maar werd me gezegd.

Ik ben blij dat mijn garage wel mijn zelf meegebrachte onderdelen monteert. Af en toe gewoon iets bij hem bestellen houdt beide partijen tevreden :)

Monteurs die geen cursus hebben gehad zoals die van de Kia dealers zouden wel eens meer fouten kunnen maken bij montage… dan is het niet gek dat Kia zegt dat ze voor dat soort garantieclaims niet willen opdraaien. Volg cursus dan krijg je betere garantie voorwaarden, lijkt me prima compromis.

@w0o0dy: Cursus voor standaard onderhoud? Word je daar geleerd onder wat voor hoek je de remblokken er in moet zetten?

@sportquattro: Ik dacht dat je die dingen gewoon net zo lang met een hamer bewerkte totdat ze lijken te werken :)

@sportquattro: als je personeel aan gaat nemen dan zorg je toch ook dat je weet wat ze (niet) kunnen, hoe goed ze zijn? Lijkt me tamelijk logisch dat Kia niet haar vingers wil branden aan mensen waarvan ze ht kwaliteitsniveau niet kennen….. zou jij ook niet willen toch?

’t is alleen jammer dat de Europese Commissie heeft besloten dat Kia toch garantie dient te verlenen, ook als een niet erkend Kia-dealer het reguliere onderhoud uitvoert …

@w0o0dy: dat is waar, maar in geval van een garantie word er neem ik aan ook gekeken naar hoe iets is gemonteerd. maar er zit inderdaad een verschil tussen de beunhaas die in de avonduren een remschijf afdraaid met de haakse slijper en een garage met goed opgeleid personeel.

7 jaar garantie? Dat is nogal lang. Dat moet je dus als Kia-rijder 7 jaar lang in dezelfde auto rijden en mag je maximaal 21.400 km per jaar afleggen. Klinkt eigenlijk alleen aantrekkelijk voor gepensioeerden.

@Tommy2: Volgens de tekst is de garantie overdraagbaar bij verkoop. Voor de verkoop is het wel makkelijk. Houd je ook iets over aan het verkopen van een kia.

@Tommy2: de gemiddelde Nederlander rijdt pakweg 12.000 per jaar, in dat licht is Kia royaal.

@mashell: 12.000 is vrij weinig, maarja het is ook ‘gemiddeld’ natuurlijk. Als je elke dag een stukje naar je werk heen en weer rijdt kan het prima.

De 7 jaar garantie van Kia is alleen maar bedoeld om te trachten de argeloze consument ook zeven jaar aan de werkplaats van de merkdealer te binden. Dat is ook de reden dat ze slechts zes maanden garantie bieden op originele onderdelen als je niet naar de merkdealer zou gaan. Het argument van @W0o0dy over opleiding van de monteurs is natuurlijk totale nonsens.

Als je even doorrekent wat je in die zeven jaar dan ’te veel’ in de werkplaatskassa van de merkdealer hebt gedoneerd, dan snap je zelf natuurlijk wel wie die zeven jaar garantie heeft betaald… inderdaad, de consument zelf, en niet te zuinig. Tarieven voor regulier onderhoud van Kia liggen gemiddeld fors boven dat van de directe concurrenten. Los van de intervallen die Kia hanteert, bij een aantal modellen 15.000km (benzine), daar waar andere merken verlengde onderhoudsintervallen hanteren.

Daarnaast zijn -uiteraard!- alle slijtagedelen uitgesloten, menig consument heeft er geen weet van dat zaken zoals schokdempers, uitlaat, koppelingsplaten, waterpomp, distributieriem, wiellagers, etc. een slijtagedeel betreft. Dus sta je na zes jaar bij de Kia-dealer omdat je schokdempers lek zijn, kun je die toch gewoon lekker zelf aftikken: “uuuh, ik had toch nog een jaar garantie! ?” … Ja, ik weet het, dat is bij andere merken niet anders, maar in de perceptie van de gemiddelde consument denkt men deze onvoorziene kosten te ondervangen voor die mooie garantie van zeven jaar. Wat in de praktijk dan een forse financiële tegenvaller blijkt.

@rechercheur: “dan snap je zelf natuurlijk wel wie die zeven jaar garantie heeft betaald”

Nooit aan gedacht dat Kia’s misschien wel zo goed zijn dat ze weinig breuken ondervinden in die 7 jaar?

En wie niet weet wat de slijtage-onderdelen zijn van een auto, is niet geschikt om een auto te kopen. 2, 5 of 7 jaar garantie, ze komen altijd bedrogen uit…

Ik heb er inderdaad nooit aan gedacht dat Kia’s zo goed zouden zijn dat ze nooit regulier onderhoud behoeven, ik had het namelijk specifiek over de (hoge) kosten van regulier onderhoud. Je weet wel, de normale servicebeurtjes, olie verversen, kleppen stellen, interieurfilter vervangen, etc…

@rechercheur: Ah, nu ik het herlees zie ik wat je bedoelt.

Hoe hoog zijn die tarieven dan bij Kia? En bij, pakweg, VW?

Ik heb al eens voorgerekend wat het verschil in vaste kosten t.b.v. regulier onderhoud zijn, die som ga ik niet nog eens opnieuw maken.

Conclusie was in ieder geval op basis van 30.000 km/jaar (looptijd: vijf jaar), regulier onderhoud volgens vastgestelde intervallen door de lokale importeur, en beschikbare prijzen te vinden op Kia.nl en Volkswagen.nl, het verschil zo’n € 1.200,- bedraagt. Dit is op basis van Kia Sportage V en een gelijkwaardige Volkswagen viercilinder benzine-uitvoering, los van de extra kosten voor slijtagedelen zoals remblokken, banden, ruitenwisserbladen, etc.

De pijn zit ‘m er met name in dat de Kia Sportage V iedere 15.000 km naar de garage moet, en een Volkswagen iedere 20.000 km. Dat is op vijf jaar tijd dus drie extra servicebeurten voor de Kia, dat verklaart een groot deel van de hogere onderhoudskosten.

Haha die som waar je de prijs van die vw remblokken niet kon bevestigen GTR? En vergeleek met die van n sportage v.

@rechercheur: Ik zal er aan denken als ik een nieuw bakske zoek. Ik ben eigenlijk wel te vinden voor Hyundai en Kia, maar een Skoda zou ik ook overwegen…

@rechercheur: de plaat blijft hangen he? Ik weet niet waarom er mensen op de vingers worden getikt door de editors maar kennelijk heb jij minstens bij 1 editor een wit voetje gehaald want je geklets is eindeloos en komt keer op keer terug en mag kennelijk wel… bizar.

Niks merkdealer, je betaalt sowieso extra voor de grote showroom -die meestal ook op een A locatie staat-, voor de stropdassen die er rondlopen enz…. Bij mijn universele garage kan ik altijd terecht, is er nooit een probleem met het gebruik van originele delen -universele delen gebruiken ze sowieso niet als het niet hoeft- en aangenaam laag werkplaats tarief. De rekening hoeft ook niet direct te worden voldaan, maar wordt opgestuurd en mag binnen 30 dagen betaald worden.

Oh en dat de monteurs niet opgeleid zijn voor een specifiek merk….bullshit…. ze krijgen trainingen bij de vleet en als ze er echt niet uitkomen hebben ze altijd wel een merkdealer waar ze het probleem mee oplossen.

Ook voordeel universele dealer; weet je haarfijn te vertellen welke auto/merk je beter kunt mijden ivm veel onkosten/reparaties e.d.

@406_v6:en dat automerken zijn ?

@406_v6: Idd, als je advies nodig hebt over een goeie tweedehands kan je beter naar een onafhankelijke garage gaan. Ook nuttige tipgevers: wegenwachters. Vooral dan voor de auto’s die je NIET moet kopen…

Ik begrijp dat wel dat KIA die tenslotte veel geld kan verliezen op die garantie het enkel bij erkende garagisten wil laten doen. Als die beunhaas van op de hoek iets verneukt kan KIA er anders voor opdraaien.

Is een “Universeel Garagebedrijf” gelijk aan een “beunhaas” ? ….

Niet per se maar je hoe kan je dat als KIA uitsluiten zonder ze een training gegeven te hebben, waarna ze KIA goedgekeurd zijn?

@Hupke: he he eindelijk iemand die snapt hoe de wereld in elkaar zit mbt garantie en reclameren.

Door de Europese Commissie is nu eenmaal wettelijk bepaald dat consumenten vrij zijn om hun auto te laten onderhouden bij een garagebedrijf naar keuze, zonder verlies aan garantie. Fabrikanten (zoals Kia) zijn verplicht om technische informatie en onderdelen beschikbaar te stellen aan deze garagebedrijven, en kunnen de consument niet verplichten het regulier onderhoud bij een erkend Kia-dealer te laten uitvoeren om aanspraak te kunnen maken op de garantie. De enige eis is dat je voldoet aan de voorgeschreven service-intervallen vanuit de fabrikant.

“Volgens Europees Commissaris Joaquin Almunia zorgt de nieuwe regelgeving voor voordelen voor de consument omdat ze, de kosten voor reparaties en onderhoud, die nu een buitensporig deel van de totale kosten gedurende de levenstijd van een auto uitmaken, naar beneden brengen”.

Wat Joaquin Almunia hier schetst is bij uitstek van toepassing op Kia, zij hanteren onderhoudstarieven die fors hoger liggen dan gemiddeld bij de concurrentie. Dus juist bij Kia loont het om onderhoud elders uit te laten voeren.

Dat is tenslotte waar KIA hun winst op neemt, dat onderhoud. (de fransozen op hun goedkoopste brol ook trouwens)

Ik vind dat de EUSSR hier serieus in de fout gaat met hun regelgeving (zoals gewoonlijk). Als je die wagen koopt weet je dat je hem moet laten onderhouden en als ze het op je garantie bewijs vermelden dat dat enkel bij een door KIA erkent bedrijf mag gebeuren dan weet je dat ook.

Ik blijf erbij een monteur die een vijsje een paar newton meter te hard aan draait kan op 100k kilometers het verschil maken tussen geen problemen of een gescheurd motorblok.

dit is toch niet meer dan logisch? en vind de titel al helemaal misleidend van dit artikel. Maar alsnog een gebruikte Kia uit de topselectie heeft meer garantie vaak dan een nieuwe Renault of VW

@406_v6 ik ga er dan ook vanuit dat je dit geweldige advies van je universele hebt gekregen !!??? En je brood koop je ook op afbetaling !!??

goh.. 3 keer raden welke naam mij als eerste te binnen schiet :lol: en een eindeloze discussie zal volgen.. :lol:

Ik hoef niet eindeloos in discussie, lijkt me namelijk een duidelijke zaak, BOVAG heeft volkomen gelijk. Dit is ook niet de eerste keer dat KIA voor een dergelijke actie op de vingers wordt getikt …

Ze moeten zich wel aan de regeltjes houden,is Hyundai(zelfde concern) toch beter met 5 jaar onbeperkte garantie?

Zoals ik al vele malen eerder schetste; je wordt bij KIA genaaid waar je bij staat.

Om er dan tevens de discussie bij te betrekken dat Kia Motor Nederland heeft besloten voor de meeste modellen de onderhoudsintervallen omlaag bij te stellen naar 15.000 km, met als argument dat de gemiddelde consument toch niet meer dan 15k km/jaar rijdt, dus lekker makkelijk te onthouden: “u bent consument, en u bent dom” …

Neem je vervolgens de calculator ter hand, en reken je uit wat je aan regulier onderhoud bij een Kia meer kwijt bent, dan bij een gelijkwaardige -bijvoorbeeld- Volkswagen, dan snap je het wel. Om nog maar niet te spreken van de extra kosten zoals de tussentijdse oliebeurtjes (bij de nieuwe Sportage iedere 15.000 km).

Uiteraard geniale marketing, die 7 jaar garantie, maar als argeloze consument word je vervolgens flink een financiële poot uitgedraaid middels de extra kosten voor regulier onderhoud. Die garantie betaal je namelijk zelf dubbel en dwars! Stugge volhouders die dat niet willen inzien. Prima, oogkleppen op en betaal je het toch lekker ….

Voor de meerprijs van de Duitse merken zou je een Kia elke dag even kunnen laten nakijken door een monteur (niet nodig) en dan ben je nog goedkoper uit.

Kletspraat, toon maar eens aan (lukt je namelijk niet) …..

Ik ga helemaal niks aantonen ,heeft bij jou toch geen nut . En ik weet zelf uit eigen ervaring welke auto goedkoper in onderhoud is, dus als je cijfers wil mag je het zelf gaan uitzoeken. (pssst de Kia is goedkoper)

Precies, kletspraatjes zijn het, je kunt het namelijk op geen enkele wijze onderbouwen ….

@zuchtwateengezeur : Tuurlijk kletspraatjes ,ga je nou weer een record aantal reacties bij een Kia topic zetten? -=edit: nee dat gaat hij niet. Topics kapen gebeurt maar ergens anders.=-

Nee, dat doe ik inderdaad niet.

Ik heb mijn standpunt immers voldoende duidelijk gemaakt en tevens nader onderbouwd, dus ik ben er nu klaar mee!

Bovag heeft gelijk Kia haar regeling is inderdaad strijdig met de Europese regelgeving. Er zijn verscheidene arresten van het Europees Hof van Justitie waar dergelijke praktijken veroordeeld worden.

@mercedesfan: Je weet dat de roest garantie bij Mercedes alleen maar geld als de auto volledig door de dealer onderhouden wordt? Ik weet ,had een 5 jaar oude doorgeroeste Vito waar ze niet onderuit konden .Een relatie had zijn Mercedes een keertje naar een beun gebracht en kon geen garantie meer op zijn doorgeroeste E klasse claimen daardoor.Is Kia nog zo oneerlijk niet.

@norge: Kia is niet oneerlijk tegen haar klanten, daar op geen kritiek. Maar Kia haar praktijken zijn oneerlijk tegenover de onafhankelijke garagehouders, en dat is inderdaad strijdig met de Europese mededingingsregels.

@mercedesfan:En daar ben ik het mee eens ,heb al in een eerdere reactie gezegd dat Kia zich aan de regels moet houden . Wou alleen aangeven dat Kia de enige niet is die de regeltjes niet zo nauw neemt

Om de 15000 km voor olie is nog zo gek niet, langer met olie rondrijden is niet goed voor je Turbo… Hun garantiebeleid is natuurlijk in functie van ‘klantenbinding’, commercieel gezien goed gezien in feite… ik spreek nu vanuit de ‘commerce’ wereld omdat ik zelf verkoper ben…

Maar hoe dan ook kan je er niet onderuit: Koreaantjes zijn qua kwaliteit de top! Het is niet zomaar dat dat Mazda indertijd zijn auto’s daar liet assembleren, chevrolet nu ook en vele mercedesblokjes komen ook van ginder…

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Oké…men wil juist méér concurrentie…maar men wil uiteindelijk juist minder concurrentie ? Eeehm…. * schudt verward zijn hoofd *

Daar komt de Koreaanse aap uit de mouw…?

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North