Brutal Assault Open Air 2022 – Deel 2 - Festival - Metal1.info

2022-09-09 21:19:45 By : Archer Tan

… inclusief BLOODYWOOD, AVATAR en AT THE GATES (dinsdag), BLOODBATH, JINJER en CANNIBAL CORPSE (woensdag), evenals KATATONIA, MERCYFUL FATE en CRADLE OF FILTH (donderdag).De hitte van de vorige dag keert op vrijdag genadeloos terug - de voorstellingen van CARNATION, AVIANA, STAKE, ABBIE FALLS, ARTILLERY, NUNSLAUGHTER, FAUST en HUMANITYS LAST ADEM in de (ochtend)middag moeten zonder ons plaatsvinden.Net als de collega's van Aborted kregen ook de Fransen van BENIGHTED een middagslot in de zon, dat niet meer zo brandend was.En net als de Belgen maakt BENIGHTED er optimaal gebruik van om het inmiddels weer gegroeide publiek bijna een uur lang op de beste manier te knuppelen.Het feit dat BENIGHTED hier een stuk groovyer is, maakt het optreden in verhouding wat gevarieerder en brengt de aanwezigen ook in de stemming voor die Death Metal die later met Decapitated zal volgen.[SB]Eigenlijk was het de beurt aan COMEBACK KID om kort na 20.00 uur hun melodieuze hardcore te presenteren op de Obscure Stage.Omdat Exhorder te laat is, wordt de Canadese set heel spontaan verplaatst naar iets voor 17.00 uur en naar het Jägermeister-podium.Wanneer het intro begint met "Take On Me" van A-Ha en vervolgens "In The Air Tonight" van Phil Collins, is het gebied voor het podium nog steeds erg druk - tenminste totdat cirkelkuilen uitbreken en de fans overschakelen naar de 2Stap.COMEBACK KID is minstens zo opgewonden als het publiek en zet een spetterende set neer die, naar goede traditie, tot een waardig einde komt met "Wake The Dead".[BL]Na deze razendsnelle shows is het optreden van de Finse doom metal band SWALLOW THE SUN weer wat rustiger.Net als Alcest zou de band ongetwijfeld gebaat zijn geweest bij een optreden zonder daglicht, maar zelfs in de vroege avondzon maken de muzikanten er het beste van en weten toch de gewenste sombere sfeer te creëren.De focus ligt vandaag vooral op de laatste twee albums, en ook de twee klassiekers "Falling World" en "Swallow" zijn te horen.Fans van de andere werken krijgen vandaag niets.[SB]De adempauze die de bezoekers mogen, duurt niet lang, want hardcore actie gaat door op het Jägermeister-podium: SICK OF IT ALL heeft blijkbaar besloten het infield volledig te ontmantelen.Dat gitarist Pete Koller er niet is vanwege een hernia doet niets af aan de stemming - in Craig Silvermann (Agnostic Front) wisten de New Yorkers immers een capabele vervanger te vinden.Na een zweterige 60 minuten blijft er nog maar één vraag onbeantwoord: was de megacirkelkuil rond de VIP-stand voorgesteld door frontman Lou Koller of het gastoptreden van Andrew Neufeld (Comeback Kid) in de laatste klassieker "Step Down" het echte hoogtepunt van de show?[MG]Wat volgt met de DECAPITATED-show is niets minder dan een les in perfectie.Met het best mogelijke geluid beginnen de Poolse groove death metallers razendsnel met het titelnummer van hun huidige meesterwerk "Cancer Culture".De opzwepende, adrenaline-pompende groove van deze band zou in geen enkele festivalopstelling ongeëvenaard zijn.Gitarist Vogg, bassist Paweł Pasek en drummer James Stewart - die zijn voorganger Michał Łysejko meer dan waardig vervangt - leveren een vlekkeloos, hyperprecies instrumentaal optreden, terwijl Rafał Piotrowski ofwel zijn krachtige grom laat horen of zijn lange dreadlocks laat ronddraaien.Wie heeft besloten om in deze periode van het podium weg te blijven, zal wellicht het beste concert van het festival missen.[SB]Voordat SUFFOCATION de trommelvliezen misbruikt met de volgende 75 minuten durende volledige Death Metal-behandeling, is er wat rockende Black Metal van het merk ABBATH.De Noor, die herhaaldelijk met zijn alcoholisme heeft geworsteld, lijkt tegenwoordig absoluut gefocust - maar niet per se helemaal gelukkig: problemen met de teleprompter, die de voormalige Immortal-fronter altijd als geheugensteuntje gebruikt, leiden tot woede-uitbarstingen jegens de toneeltechnicus.Natuurlijk doet de show geen kwaad een beetje haat - vooral omdat ABBATH alleen rockende ABBATH-nummers speelt (en met "Warriors" een stuk van I) in de eerste helft, terwijl de tweede helft, tot grote vreugde van zijn trouwe fans, bevat volledig Immortal-hits.[MG]Setlist ABBATH Winterbane Ashes Of The Damned The Artifex Dread Reaver Hecate Warriors (I-Cover) Acid Haze Dream Cull In My Kingdom Cold (Immortal-Cover) Beyond The North Waves (Immortal-Cover) Weersta de val van de tijd (Immortal-Cover) The Rise Of Darkness (Immortal-cover) All Shall Fall (Immortal-cover)Side stage-excursie: Verrassend veel mensen verzamelen zich om 21:00 uur in Bastion X - althans voor koperen metaal: in plaats van snaarinstrumenten heeft OTTONE PESANTE (vervormde) trombones en trompetten.En hoewel er klezmer-invloeden zijn, is het resultaat onmiskenbaar metal;Helaas komen de gastzangers alleen van de band, maar dat doet niets af aan de dynamiek van de show.De menigte die voor het Obscure-podium op PANZERFAUST wacht, is ook verrassend - Abbath speelt tenslotte tegelijkertijd!Maar wat de doom black metalband uit Canada aflevert is adembenemend, zowel muzikaal als show: de zanger, wiens pseudoniem Goliath geen toeval is, staat in een zwarte jas achter de drums en komt maar even naar voren.Zijn bijna onmenselijke gebrul wordt door gitarist Kaizer aangevuld met brute screams.Met verbluffende afwisselingen tussen riff-rollers vergezeld van dreigende percussie-elementen en magische blastbeatpartijen, dragen de nummers iedereen die aanwezig is.Aan het einde van de set blijven alle frietvorken zonder applaus in de lucht totdat het laatste geluid is weggestorven - en stormachtig gejuich breekt uit.[BL]Om 22.30 uur is er een speciale show aangekondigd in de Bastion-X: SLAGMAUR werkt samen met de post-apocalyptische larp troupe CONVOY - zo zeggen ze.Helaas blijkt de "speciale show" na lang wachten een ongeïnspireerde dansvoorstelling te zijn, de muzikale uitvoering van SLAGMAUR als een belediging voor het oor: Nog volledig ongeïnspireerde songwriting gepaard met carnavalsmaskers en (opzettelijk) underground gitaargeluid verhogen de vraag waarom dit gezelschap überhaupt nog is geboekt.[MG]Een veel vermakelijker alternatief programma wordt aangeboden op de Obscure Stage: SPACED, die momenteel op tournee is met Comeback Kid, kan de fans daar overtuigen van hun agressieve, razendsnelle riot grrrl punk.Hoewel de band nog vrij nieuw is en voor de meesten waarschijnlijk onbekend, ontstaat er al snel een ontspannen sfeer.Na 25 minuten van de set van 45 minuten heeft de band hun discografie doorgespeeld - het publiek mag twee nummers tussen 1 en 10 kiezen, en SPACED speelt de bijbehorende nummers gewoon opnieuw.Maar na een goede 30 minuten is het echt voorbij - en alles is gezegd.[BL]Wat de dag ervoor King Diamond met Mercyful Fate was, is nu Cronos met VENOM: The Living Legend als het brein achter de headliner van de dag.VENOM is actief sinds 1979 en bestaat ongeveer twee jaar langer dan hun Deense collega's - hoewel er hier nog maar één origineel lid op het podium staat.Dat merk je "helaas" aan de kwaliteit van de band - en op een buitengewone manier: de muzikanten Rage (gitaar) en Danté (drums), die respectievelijk in 2007 en 2009 bij VENOM kwamen, zijn zo goed dat de oude, rauwe nummers zijn bijna te clean en strak klinken, terwijl de uitvoerders nog steeds onder de indruk lijken.Men zoekt tevergeefs naar originele charme, zoals in Tormentor of Triumph Of Death in VENOM - niet in de laatste plaats vanwege het sympathieke karakter van frontman Cronos toch een onderhoudend optreden.Jammer dat er alleen nog tijd is voor "Witching Hour" of "In League With Satan" - maar met het veel snellere "Witching Hour" maakt VENOM zeker de juiste keuze voor het einde van het concert.Setlist VENOM Black Metal Bloodlust Langharige punkers Antechrist Leave Me In Hell Don't Burn The Witch Welkom in de hel Begraven levend in Nomine Satanas Tandenknarsen Gravin Bathory Kernkop Duizend dagen in Sodom Pedal To The Metal Witching HourDe laatste show van de dag is een echte verrassing: op drie platforms en omringd door LED-schermen sluiten de industriële black metallers MYSTICUM de dag af met hels gebons.Een ruggengraatmoment in het begin, wanneer de podiumtechnicus een opvouwbare ladder moet gebruiken om naar elk van de drie muzikanten te klimmen die hulpeloos op hun sokkels staan ​​om hun gitaren aan te sluiten, maakt de band alleen maar belachelijk voor een moment - daarna overtuigen de Noren ook door het brute geluid en de felle visualisaties van een uiterst beklemmende sfeer.De fascinatie die uitgaat van deze uiteindelijk volkomen saaie voorstelling is bijna onverklaarbaar - maar deze voorstelling is zonder twijfel een absoluut hoogtepunt van BRUTAL ASSAULT 2022. [MG]Persoonlijke beoordeling: Het weer van vandaag maakt de shows tijdens de lunch absoluut onaantrekkelijk - wat leidt tot de vraag waarom bands op een vijfdaags festival überhaupt om 10.30 uur op het podium moeten worden gestuurd of waarom er meerdere podia moeten worden gespeeld op hetzelfde uur 's middags.Het loutere aantal geboekte bands maakt een festival immers niet beter - vooral als ze dan op absoluut ongepaste tijden "opgebrand" zijn.Over het algemeen zou enige egalisatie goed zijn voor de planning: het feit dat de twee hoofdpodia snel achter elkaar plaatsvinden, betekent niet alleen dat stille bands herhaaldelijk worden gestoord door de soundcheck op het aangrenzende podium, maar grenst ook aan decadentie: een show om een ​​passend blijvend effect te hebben, is bijna onmogelijk met een pauze van slechts vijf minuten - vooral na vier dagen festival.[MG]Na de hete vrijdag begint de zaterdag extreem vochtig - terwijl de aangekondigde regen blijft verschuiven.Om energie te sparen voor de laatste avond moeten de (ochtend)ochtendshows van STELLARIS, MASS INFECTION en URNE vandaag zonder ons plaatsvinden.Om 12:15 uur worden de tech deathrs van HIDEOUS DIVINITY het podium opgestuurd met merkbaar meer draaglijke temperaturen in vergelijking met de eerste vier dagen.Blijkbaar zijn niet veel festivalgangers echt geschikt voor zo'n inspannend pak slaag op dag vijf op dit tijdstip van de dag, en dus hebben de getalenteerde Italianen moeite om een ​​goed humeur te creëren vandaag.Na de Franse experimentele rockers PSYKUP gaat het meteen door met verfijnde death metal: aangezien de technische death metal van GOROD, die niet al te blastbeat-heavy is, beduidend progressiever en toegankelijker is dan de muziek van Hideous Divinity, kunnen de Fransen veel meer mensen aantrekken voor de actieve inspirerende luisteren."Progressief" is een beschrijving die niet echt van toepassing is op HAEMORRHAGE.De Spaanse gore grinders maken er geen geheim van dat wat ze hier afleveren niet ingewikkeld hoeft te zijn, maar gewoon zo vermakelijk mogelijk moet zijn.Dat lukt heel goed, niet in de laatste plaats dankzij de vermakelijke en bloederige stageshow, waarin de muzikanten vermomd als horrorchirurgen onder meer afgehakte (rubberen) ledematen hanteren.Na de Metalcore van UNEARTH is er weer Prog, maar dit keer zonder Death: SOEN, de progressieve rockformatie rond ex-Opeth en -Amon Amarth-drummer Martin Lopez, presenteert vandaag alleen hun laatste twee albums, die vooral verantwoordelijk zijn voor de snel toenemende bekendheid en populariteit van de band.Met een coherent optreden bewijzen de proggers op indrukwekkende wijze waarom het momenteel zo goed met ze gaat.[SB]In navolging van de Zweedse progrockers gaat VOIVOD verder met "proggy": de Canadezen, met een bandgeschiedenis van 40 jaar, trekken fans naar het podium met hun gevarieerde mix van thrash en prog metal en bieden een spannende middagshow."Spannend" is helaas geen eigenschap van INSOMNIUM : The Finnen leveren een solide show die niet aan hits ontbreekt - maar het kwartet met zijn iets te generieke uitvoering kan alleen die-hard fans echt boeien.Dat nieuwkomer Jani Liimatainen nu alle heldere vocale passages overneemt is helaas ook niet per se een upgrade.[MG]Setlist INSOMNIUM Karelia Valediction Mortal Deel kortstondig en bellen Ze luiden Bleke Morgenster Het oerdonker terwijl we slapen Hart als een grafZijpodiumuitweiding: Er is weer tijd voor black metal op de zijpodia - en opnieuw vraagt ​​men zich af of dit niet eleganter had kunnen worden opgelost met betrekking tot het schema: het feit dat scene-uitblinker Gaahl bij daglicht moet optreden met zijn project GAAHLS WYRD is op het randje van een belediging - de Noor aanvaardt de situatie emotieloos en verduistert de middag alleen met zijn uitstraling en een geslaagde mix van nummers van GAAHLS WYRD, GOD SEED en GORGOROTH.Het begin van motregen en de toewijding van een lied aan een overleden fan dragen bij aan de sombere sfeer - vooral omdat de vrienden van de dode man de hele show een pot van zijn as omhooghouden voordat ze wat van het podium verstrooien - laat The Big Lebowski het groeten.Het feit dat de regen is toegenomen, maakt het optreden van ARCTURUS niet per se aantrekkelijker - een menigte die-hard fans wacht nog steeds op de Noorse avant-garde metallers.Maar in plaats van zelfs maar een woord van respect tegen hen te zeggen, gedraagt ​​hij zich gereserveerd om te snauwen naar ARCTURUS fronter ICS Vortex.Gecombineerd met zijn op zijn best middelmatige vocale prestaties vandaag, verpestte de zanger in zijn eentje een show waar iedereen om hem heen klaar voor zou zijn geweest.Of in ieder geval bijna allemaal: de lichttechnicus lijkt even ongemotiveerd - de podiumlichten blijven statisch rood en blauw gedurende de eerste helft van de show.[MG]Om 21:00 uur gaan de Black Metallers verder op het Bastilion Stage met nieuwkomers GAEREA.Verborgen onder mystiek geschilderde maskers, gehuld in mistwolken die wild opschieten, banen ze zich een weg door een set moderne black metal die in zijn intensiteit aan hardcore doet denken.Vooral hun zanger weet te inspireren met zijn vaak lijdende zang en zijn verheven verschijning - inclusief een voor dit muziekgenre ongebruikelijke excursie in de podiumkuil.Dat de gehypte Portugezen op het kleinste podium moeten spelen blijkt een verkeerde beslissing gezien de overvolle binnenplaats.Maar lang nadat het luide applaus is weggeëbd, blijven rijen mensen zich vormen, verlangend om naar de andere podia te dwalen.[BL]Setlist GAAHLS WYRD Ghosts Invited Carving A Giant (Gorgoroth-cover) Aldrande Tre (God-Seed-cover) Carving The Voices Through And Past And Past Exit – Through Carved Stones (Gorgoroth-cover) Alt Liv (God-Seed-cover) Prosperity And Beauty (Gorgoroth omslag)Waarschijnlijk de meest bizarre plaatsing in de startvolgorde van de BRUTAL ASSAULT van dit jaar volgt echter na Insomnium op het Jägermeister-podium: terwijl Gaahl's Wyrd op het kleine Obscure-podium speelt, de exotische MELT-BANANA met hun manische mix van hyperpop, Grindcore en punk rock gepland voor een prime time slot op het hoofdpodium.Waarom blijft een geheim voor de organisatoren: het is acht jaar geleden sinds de band van Tokyo's laatste album, en het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste shows in Europa.Wanneer de twee muzikanten het podium betreden, verandert het voortdurend groeiende publiek in een gekkenhuis.Terwijl zangeres Yasoku Onuki met haar drummachine de percussiebegeleiding verzorgt en met haar piepende stem de geesten verdeelt, schrobt gitarist Ichirou Agata zijn vingers rauw met bijna absurde vervormingen.De ene cirkelput volgt de andere op, de negen "snelle nummers" die zich in het midden van de set in maximaal twee minuten afspelen, zorgen voor gelach - en ondanks een luid gevraagde toegift is MELT-BANANA tien minuten eerder klaar dan gepland.Een ongelooflijke reis, geweldig voor fans, maar zeker niet voor iedereen geschikt.[BL]Na Soen is LEPROUS de tweede Prog Rock-formatie van vandaag.Vergeleken met hun collega's willen de Noren vandaag echter niet zo vlot verlopen: na de eerste vier stukken, die zelfverzekerd werden uitgevoerd en waarbij de aangekondigde regen inzette, willen de muzikanten een titel spelen uit hun huidige werk." Aphelion" met "Running Low". - maar gitarist Tor Oddmund Suhrke en zanger/toetsenist Einar Solberg tikken hulpeloos op de synthesizer, die geen geluid maakt.Terwijl de twee de komische situatie proberen te verdoezelen en Solberg grappen maakt over de luide soundcheck op het zijpodium, besluit de band uiteindelijk door te gaan met twee andere tracks totdat de fout is gecorrigeerd door het technische team.En inderdaad: na het ingevoegde "Foe" en "From The Flame" klinkt het reddende klavecimbel en kan LEPROUS zoals gepland verder met "Running Low".Althans voor een korte tijd: Even later verdronk Suhrke's effectbord letterlijk in de regen die op het podium blies - zijn gitaar stond bijna een heel nummer uit.Hoewel ook dit probleem snel kan worden opgelost en het optreden tot een einde kan worden gebracht, staat de teleurstelling over de verschillende ongelukken op het gezicht van de band geschreven.[SB]Setlist LEPROUS Weg van hier Vast onder de prijs Vijand van de vlam die laag loopt Nachtelijke vermomming Slaaf De lucht is roodFRONT LINE ASSEMBLY kan in de BRUTAL ASSAULT 25-facturering met een gerust geweten worden omschreven als een andere exoot: de band, die wordt gezien als de pionier van EBM, heeft uiteindelijk niets met (extreme) Metal te maken.Hoewel een relatief groot aantal festivalgangers geïnteresseerd is in de Canadezen, is het, net als bij Melt-Banana, de vraag of de band echt een goede cast is voor dit primetime slot.SÓLSTAFIR daarentegen mag terecht op het beste moment het podium betreden - hoewel "beste tijd" alleen het tijdstip van de dag betekent, niet het weer: dat de ruimte voor het podium volledig is (en blijft) vol ondanks de intussen stromende regen eigenlijk alles over de kwaliteit van de voorstelling: in de beste stemming en merkbaar onder de indruk van de bijzondere sfeer van de nacht- en regenshow, speelt SÓLSTAFIR zichzelf in een razernij.Het feit dat de IJslanders niet alleen zelden nummers in hun programma hebben gespeeld ("Bloodsoaked Velvet"), maar hun stukken ook op iets andere manieren interpreteren en er bijna tussen lijken te jammen, geeft de show een van de meest perfect gechoreografeerde en 1: 1 reproduceerbare optredens in een zeldzame sfeer van spontaniteit en uniciteit.Geweldig!Het weer heeft ook geen genade met MAYHEM: motregen en hevige buien wisselen elkaar af gedurende de show.Ook hier blijft het publiek met de voeten op de grond, wat gezien de legendarische status van de band veel minder verrassend is dan bij Sólstafir.En in feite leveren de Noren vandaag een show (die helaas allesbehalve vanzelfsprekend is) die deze status rechtvaardigt: MAYHEM speelt uiteindelijk drie sets met het beste geluid - gezien het weer lijkt het erop dat de muzikanten uit hun dak gaan en de podium blijft een paar minuten donker klinkt als een vervelende tijdverspilling, maar is logisch: de eerste set vertegenwoordigt de "moderne" MAYHEM met hun albums sinds "Grand Declaration Of War".De tweede, gepresenteerd in zwarte gewaden, is geheel gewijd aan de albumklassieker "De Mysteriis Dom Satanas".De laatste set gaat daarentegen op een volledig old-school manier aan de slag - in kappen en met een Deathcrush-achtergrond hoor je liedjes uit de late jaren tachtig.Het concept werkt perfect: terwijl het eerste deel met complex materiaal laat zien waartoe MAYHEM compositorisch in staat is, roept het middendeel de "klassieke" MAYHEM-sfeer op voordat het publiek weer opgewarmd wordt met het bijna punky old school materiaal.Met de inmiddels sterk gedaalde temperaturen is dat ook hard nodig.Respect voor dit optreden – en iedereen die zich na dit optreden heeft weten te motiveren voor de ORANSSI PAZUZU show of zelfs het festival sluit af met NEKROGOBLIKON om 2:00 (!).[MG]Setlist MAYHEM vervalst en gehaat door Daimonion Malum Bad Blood My Death Voces Ab Alta - Freezing Moon Pagan Fears Life Eeuwig begraven door tijd en stof - Intro: New Year's Eve Begin Deathcrush Chainsaw Gutsfuck Carnage Pure fucking ArmageddonPas na deze festivalweek, die even vermoeiend als revitaliserend tegelijk was, wordt duidelijk hoeveel de grote festivals de afgelopen twee jaar hebben gemist.Het is bijna verrassend dat de "herstart" uiteindelijk zo soepel zou verlopen: ondanks de wereldsituatie (vluchtchaos, pandemie, oorlog) en een extra dag, bleef de 25e BRUTAL ASSAULT gespaard van spontane annuleringen en een organisatorische ramp.Het grote jubileumfeest zal ongetwijfeld als een succes de geschiedenis van het festival ingaan.Dit wordt niet veranderd door een paar problemen of wijzigingen die tijdens het festival kunnen worden besproken, die hieronder toch moeten worden behandeld:Helaas gaat het overstappen naar een andere girale systeemaanbieder niet van een leien dakje: alle voordelen van giraal betalen - een volledig overzicht van alle transacties, geen wisselgeld, etc. - gaan verloren als de chip in het polsbandje niet geactiveerd kan worden.Er zijn zeker niet genoeg aanspreekpunten voor de probleemgevallen die deze keer toenemen.De trend dat bij de BRUTAL ASSAULT alles extra kost zet zich in 2022 door: Was het VIP-kampticket vroeger een allround zorgeloos pakket, nu moet je extra betalen voor toiletten, douches, opladen elektrische apparaten en de natuurtribune (€ 30) worden betaald - dit jaar min of meer spontaan nog eens 6 € per auto en per hoofd voor de extra dag.Financieel is dat beheersbaar, vooral omdat de BRUTAL ASSAULT nog steeds een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt in vergelijking met andere festivals - maar de allesomvattende oplossing was duidelijker.Over het algemeen is de algemene prijsstijging ook merkbaar op de BRUTAL ASSAULT: minder bij het bier (2,50 € / 0,5 l) dan bij het eten (8-12 € voor hamburgers zonder bijgerecht) en de merch-prijzen (30 € voor de meeste overhemden).Dit alles is nog steeds betaalbaar voor Duitse normen - vooral omdat de eetkraampjes geen "festivalvoedsel" bieden, maar kwaliteit van een foodtruck.Afgemeten aan de lokale prijzen in Tsjechië zijn de prijzen nu echter astronomisch - en dus nauwelijks betaalbaar voor veel fans uit Oost-Europa.Dit zou in de toekomst een negatieve impact kunnen hebben, aangezien de aantrekkingskracht van BRUTAL ASSAULT altijd was dat het festival diep geworteld was in de lokale scene - en aanzienlijk meer lokale bands mochten spelen in de openingsact dan dit jaar.Mocht de BRUTAL ASSAULT een puur toeristisch festival worden, zoals de Metal-Days al lang zijn, dan zou het festival veel van zijn karakter verliezen.De inspanning om het festival zo ecologisch mogelijk uit te voeren, wat ook in 2022 wordt voortgezet, is zonder voorbehoud te prijzen: hoewel de afvalscheiding op het terrein zeker niet 100% werkt, is de aanpak goed - vooral omdat plastic afval wordt bijna volledig vermeden door composteerbare voerbakken en herbruikbare bekers te gebruiken.Maar moet je elke bezoeker een glossy programmafan en een programmaboekje meegeven, terwijl de festival-app alle mogelijkheden biedt voor het bekijken van de loopvolgorde?Twijfelachtig.Er zijn enkele positieve wijzigingen aangebracht op het gebied van technische implementatie: het feit dat de Obscure Stage, zoals getest op JOSEFSTADT 2021, nu een openluchtpodium is in plaats van een tentpodium, maakt de shows daar aanzienlijk toegankelijker voor het publiek.Hetzelfde geldt voor de verplaatsing van de vierde etappe van de Octagon naar Bastion-X - de toegang tot het Bastion via een enkele donkere, steile, stoffige en smalle tunnel is echter meer dan twijfelachtig - vooral voor bands die daar eigenlijk te groot voor zijn locatie (GAEREA);Het geluid kan op alle podia van het festival positief worden benadrukt: hoewel het volume sterk varieert tussen de shows - van smerig black metal gebons tot filigrane prog metal, krijgen bijna alle bands een perfect uitgebalanceerd, gedifferentieerd geluid.Aan de andere kant lijkt er met het licht te zijn bespaard: het is jammer dat het verlichtingssysteem op de Obscure Stage en de Bastion-X vaak alleen in de automatische modus lijkt te werken - hier zou nog veel kunnen worden bereikt op het gebied van atmosfeer.De extra dag werkt – maar gezien vanuit het perspectief van het festival als geheel, blijkt het een niet te onderschatten extra last te zijn.Daarom is het volkomen terecht dat BRUTAL ASSAULT 2023 weer wordt teruggebracht naar vier dagen.Misschien moet nog een verdere egalisatie worden overwogen: Vooral de shows in de vroege ochtend zijn niet echt leuk voor fans of bands - en langere wisselpauzes zouden ook geen kwaad kunnen, als de soundcheck van het aangrenzende podium niet zou de voorstelling verstoren.Wat de organisatoren ook van plan zijn voor 2023 - met NAPALM DEATH en HYPOCRISY zijn al twee topacts bevestigd voor een van de mooiste festivals van Europa qua sfeer.We zullen melden!Gepubliceerd op 27 augustus 2022 door Moritz Grütz, Bernhard Landkammer, Selina Folder en Simon BodesheimFoto's door: Afra Gethöffer-GrützUw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd met *Stuur me een e-mail wanneer iemand op mijn opmerking reageert.Ik ga ermee akkoord dat Metal1.info gegevens opslaat die ik via dit formulier indien (Privacybeleid) *Je bent hier: Metal1.info » Concertverslagen » Brutal Assault Open Air 2022 – Part 2© 2022 Metal1.info - Wij schrijven muziek.Sinds 2002