Een dure Porsche stelen is niet meer zo eenvoudig - Autoblog.nl

2022-09-16 21:09:35 By : Ms. Sharon Fu

Auteur: ikschrijfookoverautos , gepost 21 december 2018 om 14:57 – 25 Reacties

Niet dat wij weten dat het makkelijk was!

Omdat de prijzen van klassieke Porsches vandaag de dag nog altijd moeilijk hoog zijn, is het niet vreemd dat de auto’s ook in het criminele circuit goed in de smaak vallen. Om dergelijke auto’s niet op grote schaal in handen van boeven te laten vallen, heeft Porsche deze week een nieuw systeem gepresenteerd, waarmee eigenaren hun bezit tegen de grijpgrage klauwen van het dievengilde kunnen beschermen.

In het specifiek is het Porsche Classic geweest die een nieuw satellietsysteem heeft ontwikkeld, waarmee zowel moderne als klassieke voertuigen in de gaten gehouden kunnen worden. De sportwagenfabrikant zegt een systeem te hebben ontwikkeld dat op ieder van zijn klassieke auto’s moet passen. Het maakt niet uit of het verbonden wordt aan het elektrische systeem van de Porsche 356 of in de Carrera GT wordt verwerkt – overal moet het passen én werken. Het hoofd van Porsche Classic legt het als volgt uit:

“In future, the new tracking system will allow us to offer our customers anti-theft functionality that will trigger an alarm for tracking the vehicle if someone tries to steal it. In an ideal scenario, this intervention will stop the vehicle from disappearing right from the outset”

Overigens maakt het bij dit systeem niet uit of de dieven eerst de batterij ontkoppelen, zodat de elektrische alarmsystemen niet werken. Wanneer het zogenaamde ‘Vehicle Tracking System‘ in de gaten heeft dat het geen stroom meer krijgt, dan is het alsnog in staat om een melding te maken van het voorval bij het internationale veiligheidscentrum. Daarbij wordt de eigenaar ook via zijn app op de hoogte gebracht. Hier kan de eigenaar een eventuele foute melding ongedaan maken. Zij die het systeem op hun auto willen hebben, kunnen dit alleen voor elkaar krijgen bij een officieel Porsche Centrum. Het apparaat kost ongeveer 1.000 euro. Maandelijks dient er 20 euro betaald te worden.

Is het installeren van dit systeem nog niet voldoende, dan heeft Porsche nog een extra optie verzonnen. Samen met het in Berlijn gevestige Bear Lock hebben ze een eigen versie van het handige systeem ontwikkeld. De Bear Lock is een mechanisch slot waardoor de schakelpook simpelweg niet meer kan bewegen. Het systeem is er zowel voor handgeschakelde als automatische transmissies en is relatief eenvoudig te installeren. Deze kost 250 euro.

alarm, diefstal, Klassiekers, Porsche, Techniek

Ik snap niet dat Porsche ingenieurs nog nooit hebben gehoord van gsm en GPS jammers. Standaard kit van elke professionele autodief.

@loserboi932: prima, contacteer ze dan maar eens vanuit de gevangenis

@nasty: wat lul jij nou weer zielige idioot. Ik heb er verstand van omdat ik mensen ken bij wie S en RS Audi’s op deze manier zijn gestolen. Vehicle trackers doen geen ene moer.

@loserboi932: het valt toch wel op als er ergens een jammer aan staat? Twee maanden terug op de voetbalclub, hadden ze er een aangeschaft(zodat mobiele telefoons en dergelijke het speakersysteem niet storen). De speakers hadden voorheen nauwelijks bereik en ondanks zo een hypermodern systeem, moesten clubleden rondlopen met megaphones. De politie was na een kwartier al ter plaatse.

Er reden meerdere wagens langs die opeens geen bereik meer hadden. Dat viel nogal op en toen zijn ze dat ding op komen halen.

Vraag me af of dat niet opvalt als er een auto gejat wordt ergens.

@momo: bij een voetbal club heb je een berg verveelde ouders langs de lijn, die merken het meteen als het interessant het niet doet. En sommigen zijn zo Facebook verslaafd dat ze meteen de politie bellen. Midden in de nacht in een woonwijk valt dat toch wat minder op.

@loserboi932: beetje teveel coke gesnoven of zo? Wat een overdreven reactie.

@bfvo: ach zijn naam “LOSERboy ?zegt al genoeg toch?

@loserboi932: alarm defa en bearlock op versnelling bak is de enige manier

@nasty: Daarvoor hoef je geen crimineel te zijn. Dat is een zeer bekende methode van auto dieven. Ze gebruiken een jammer, waardoor ze de tijd hebben om de auto naar een veilige plek te brengen of om ter plekke het gps/alarm uit te zetten.

Met dit apparaat word al een deel van het probleem gefixed, het loskoppelen van de accu helpt de criminelen namelijk niet. Maar ik vraag me af hoe ze rekening houden met een jammer. Of er dus ook een alarm afgaat bij Porsche wanneer auto x geen contact meer heeft met het netwerk.

Ik ga er vanuit dat dit apparaat op een standaard plek komt. Mocht deze plek makkelijk toegankelijk zijn dan zullen dieven er echt niet van schrikken.

@loserboi932: jammer, zo’n jammer..

@loserboi932: whaha dacht ik ook. 1 jammer in de aansteker je bent klaar. Daarentegen bearlock systemem zijn goed. Alleen elke keer moet ke met apart sleutel openen .

@loserboi932: Dit systeem is een always connected systeem, als die connectie wegvalt krijgt de controlekamer een melding. Als zij zien dat de wagen voor verlies van connectie aan het rijden was doen ze niets maar als hij stil stond en plots is de connectie weg slaagt men alarm. Probleem is dat men enkel de locatie kent waar hij geparkeerd stond, de vraag is dan vooral hoe snel de eigenaar ter plaatste kan zijn en hoe snel de politie reageert op een dergelijk alarm.

Hoe eenvoudig is het om een bearlock systeem te kraken?

@bmw2coupeeigenaar: reciprozaag of haakse slijper en het niet erg vinden als je de volledige middenconsole uit elkaar zaagt/slijpt. Dan kom je een heel eind

@bmw2coupeeigenaar: Dit bearlock systeem maakt het moeilijker maar dit systeem is dan weer net voor een groep autos met een hoge waarde. Waardoor bepaalde dieven echt wel bereid zullen zijn om de tijd en moeite te investeren.

De auto op wieletjes zetten, en dan wegslepen naar een stille veilige plek en het ding eraf slopen. Uiteraard savonds laat zonder dat mensen het kunnen zien.

En aangezien zo ongeveer alles via electrische signalen gaat vraag ik me af of dieven de pook niet kunnen uitschakelen.

@dees: jij hebt te veel Amerikaanse repo video’s gekeken…

Anders even een belletje naar deze meneer? Die kan vast iets leuks verzinnen tegen dievenboefjes. https://youtu.be/xoxhDk-hwuo

Maar ja, de onderdelen zijn er nog wel makkelijk van af te jatten

Domme vraag, maar als je hem in een metalen container steekt, eventueel met nog wat alufolie of andere shielded metalen afgewerkt en zo, dan kan je de auto toch niet traceren of connectie mee maken? Dan kunnen ze die elektronica er toch gewoon uitprutsen achteraf? Als ik een Porsche zou stelen zou ik het direct goed doen, me voordoen als een wegsleepdienst, met gele hesjes uiteraard, dan kan je dat Bear Lock ding misschien ook omzeilen?

@Volvo_440_turbo: klink alsof je ervaring hebt hahaha

@porscheboy: Ik ben in mijn dagelijkse leven wat met elektriciteit en computers bezig, dus een beetje ja ;) En met een beetje lef kom je ook ver hoor, zo ben ik ergens in Polen op een motorevenement, door me als journalist voor te doen, gratis binnengeraakt :p (heb ik nog foto’s van als bewijs) . Nog een straffe stoot uit mijn verleden, twee jonge gastekes passeerden met hun brommerke en staken zonder enige reden hun middelvinger uit, erachtergegaan met mijn auto, een van de twee kunnen doen stoppen, mij als medewerker van de rechtbank van… voorgedaan en degene die ik heb kunnen doen stoppen ondervraagd. Bleek dat de andere die gevlucht was net uit de jeugdgevangenis was ontslagen. Mijn telefoonnummer meegegeven omdat ik excuses eiste, anders zouden er gevolgen zijn. Later op de dag heeft hij mij opgebeld om zich effectief te excuseren :D Ik spreek hier wel over vele jaren geleden toen ik zelf nog vrij jong en onbezonnen was….

@Volvo_440_turbo: ik vind het prachtig, maar je kan er wel gezeik mee krijgen als je je voordoet als rechtspersoon/politie/defensie

@theblazerunner: Ik weet het, nu, strikt gezien, als medewerker van het gerecht, kon ik gewoon ook bij het kuispersoneel gewerkt hebben op het gerecht… De jongen heb ik wel een valse naam gegeven, mijn gsm nummer was toen een prepaid geval, niet geregistreerd en vulde ik aan met bijvulkaartjes die ik in een krantenkiosk kocht… nu moet een nummer op een naam staan hier tegen terrorisme. Moest ik via het kenteken van mijn auto toch in de problemen zijn geraakt zou het gewoon woord tegen woord geweest zijn. Wat betreft mijn journalistenstunt in Polen, daar vroegen ze mijn perskaart, had ik dus niet, ik gaf mijn identiteitskaart en dat was ok (was wel een zweetmomentje), toen kenden ze nog geen identiteitskaarten in de vorm van een creditcard daar (= 20 jaar geleden), en die oude mannen konden enkel Pools, dus konden niet lezen wat er op mijn id-kaart stond, Polen was nog geen EU trouwens. Ik heb toen nog de Pools kampioen speedway van dat jaar geinterviewd en de persconferentie na de cross meegemaakt. Maar goed, dit zou ik heden ten dage niet meer durven eerlijk gezegd. Kan inderdaad gezeik van komen…

@Volvo_440_turbo: In turkije(jaja) schuiven ze twee lepels eronder van de zijkant en binnen 40sec.is.je. op de trailer

Een wielklem werkt toch het beste. Maar het is voor Porsche weer een mooi stukje marketing en een optie met leuke marge.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North