Mazda 626 1.8i GLX (1992) review - AutoWeek

2022-03-18 03:01:16 By : Mr. Steven chen

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Okay, allereerst even heel beknopt de reden van aanschaf: de Mercury word meer de zomerauto (met a/c) en de 626 word de winterauto (geen a/c, maar ook niet nodig in de winter, want onder de 4 graden werkt deze toch niet) en de Corolla gaat in de verkoop, want rijd er te weinig mee en dat is zonde. Enfin, de Mazda. Waarom deze? Ik heb al eerder een 626 gehad, een van de laatste, zie review elders. Betrouwbaar en lekker ruim. De hatchback stond altijd al op mijn wish list om een keer gehad te hebben. Die enorme achterklep en super veel laadruimte. Ik ben erg gecharmeerd van die gave geintegreerde spoiler. Enige wat mist, is een trekhaak, maar die komt er nog wel op tzt. Mijn exemplaar heeft nog geen 160.000 gelopen en is van de tweede eigenaar. Die heeft hem tien jaar terug gekocht van de 1e eigenaar en de auto had toen net 10K op de teller. Altijd zijn beurtjes gehad, dat vond ik wel een pre. De auto heeft een 5-bak, en geen automaat wat automatisch door de AW database word beweerd. Ik wilde ook perse een handschakelbak. Een analoge japanner rijd veel lekkerder met de hand. De binnenkant is netjes, de buitenkant heeft zijn sporen. Dutsen, lakbeschadigingen en schaafwonden. Maar zie maar eens een nette 626 te vinden met weinig km's en en goede staat. Bij aanschaf moest ik nog wel een homokineet laten vervangen en heb ik een nwe APK laten uitvoeren, waarbij de remmen rondom gangbaar werden gemaakt en een stabilisator stangetje werd vervangen. Ook linksachter bij de wielkast roest laten verwijderen. Was minimaal en goed te doen. Deze plek is bij elke 626 zowat de achilleshiel. Waarom? geen idee! Op de sloop nog wat klein grut gehaald, zoals originele ruitenwissers met spoiler, dichte hoofdsteunen, want de originele open hoofsteunnen zijn keihard en wat slijtagegevoelige zaken. Technisch spul is nog wel aan te komen, maar een 626 op de sloop vinden is steeds minder het geval. Er zijn er niet veel meer van, en wat er nog rijd, word veelal toch wel gekoesterd. Dan de rijervaring; de auto heeft een 1.8 motor, maar nog wel de 106 pk uitvoering in tegenstelling tot de latere 1.8 die slechts 90 pk levert. Die heb ik ook gehad, in mijn sedan. Ik kan je vertellen, het verschil van slechts 15 pk is wel te merken. Niet zozeer in acceleratie, maar in algeheel rijgedrag. Pakt iets vlotter op, erg soepel in zijn 4, alvorens over te schakelen naar overdrive, de 5. Is ook stiller dan zijn iets zwakkere collega. Dit is een GLX, wat zeggen wil dat er ook stuurbekrachtiging op zit. Wel handig, rijd net iets fijner dan zonder. Auto voelt in de bochten, en met name de snellere bochten, behoorlijk zacht aan. De auto is comfortabel geveerd en leent zich niet voor sportief bochtengedrag. De sterke stuurbekrachtiging zorgt er wel voor dat de auto bij hogere snelheden ietwat zweverig aanvoelt bij lichte stuurcorrecties. Ik vindt het niet erg, maar er kunnen mensen zijn die zich hieraan storen. De stoelen zitten heerlijk comfotabel, niet te hard, maar ook niet te zacht. Goede steun onder benen en in de leuning, aan weerskanten. Stuur kan in hoogte versteld worden, en daarmee creeer je een hele fijne werkplek. Zicht naar achteren is prima, ondanks die klep met spoiler. Banken kunnen in gelijke delen plat, erg handig. Zicht rondom is fenomenaal, met minimaal dode hoeken. Sterker nog, door de relatief hoge zit in de auto (niet als je uitstapt, want dat voelt als laag), en het lage dashboard, zit je in het zicht en is alles goed te overzien. De auto laat zich vrij makkelijk verkennen en een ieder die er net voor het eerst in stapt, rijd er echt zo mee weg waarbij de auto binnen een paar kilometer al heel vertrouwd aan voelt. Hij laat zich erg makkelijk rijden. Een allemansvriend zo je wilt. De gemidddelde brandstof score bij goed doorrijden, maar zonder achterlijk gescheur, is 1 op 14. Dat kan nog veel beter als ik nog meer behoudener ga rijden. Deze score heb ik nooit gehaald met de 1.8 uit 1996. Let bij aanschaf ook op deurrubbers e.d.. Erg instapgevoelig en slijt bij elke wagen. Zowel het rubber op de deur als in de deuropening. Zeer zachte compound. Verder kan blanke lak een probleempje zijn. Auto/s uit de jaren negentig hadden hier wel vaker last van, en niet alleen Mazda. Qua onderdelen voorziening bij de dealer....tsja...het mooie is, het is er veelal nog wel....maar de prijzen zijn absurd. 1 linker voor spatlap, 170 euro excl. btw...om maar een voorbeeld te noemen..... als je een exemplaar koopt, loop hem goed na, zit alles erop en eraan, is er niets kapot of versleten aan knopjes of rubbers...want als je iets moet vervangen door OEM spul...dan kun je je portomonee trekken. .

Zo, nwe APK is een feit. En die bevestigt nogmaals dat een goedkope japanner een betrouwbare reisgenoot kan zijn. Voor de APK was er niets wat er gedaan hoefde te worden. Ook geen opmerkigen voor een vlgde keer. Heb zelf wel de volgende zaken laten vervangen / uitvoeren: - Banden rondom nogmaals gebalanceerd. Iets een verbetering qua trillen nu. Acceptabel. - Remklauw rechtsvoor was niet helemaal fris. Laten vervangen. - Nwe snaartjes erop - Trekhaak laten installeren. Ding zelf kost slechts 99 euro, kabelsetje 17 euro. Maar installeren is nog een hele klus. Tip: koop er eentje met trekhaak, als je die nodig hebt. Achteraf montage kostte mijn garage 6 uur. Mede door het feit dat een en ander, wel geheel volgens de handleiding, verwijderd en aangepast moet worden. Ze rijd fenomenaal weer. De auto heeft een prettige wegligging, ook met zware windstoten, zware regenval etc., heb ik ondertussen wel gemerkt. Ook qua rijgeluid erg comfortabel. Enige wat me nu opvalt, is dat de stoel niet recht op het stuur staat, iets uit het midden, waardoor ik nog wel eens ga verzitten, terwijl dat niets oplost. Zo is het ontwerp, maar nog nooit eerder opgevallen. Maar goed, hier wen ik ook wel weer aan. We zijn inmiddels flink wat km's verder he? Moet enkel nog ee nmooie, droge dag afwachten om kofferbak verlichting even te maken. Niet echt moeilijk, maar moet het zijnpaneel achter hiervoor verwijderen en meot dan langere tijd met de achterklep open staan. We zijn klaar voor de winter!

Inmiddels al weer 20.000 km met de Mazda gereden. Geen gekke dingen wat de auto echt kan helpen. Vervangende aftermarket gasdempers voor de kofferbak klep gekocht, maar eBay is ook niet alles...ze zijn te licht, waadoor bij de kleinste windstoot, de kklep dicht knalt. Maar ja, voor origineel een paar honderd euro neertellen is ook zowat. Ontwaseming in de winter is prima. Voor en zijruiten voor gaan snel en blijven goed vrij. Met meerdere passagiers op de achterbank, word het moeilijker. Met zomerbanden (Toyo Proxes) rijden in de winter is tot dusver ook goed gegaan. Wist dit al van mijn vorige 626, maar zeker met de sneeuw van afgelopen maand, ging het goed. Niet anders dan auto's die wel voorbereid de winter in gingen. Ook hier is aniciperen het allerbelangrijkste goed. Heb paar weken terug nog even een injectie reiniger in de tank gegooid. Zomaar. Had geen reden, maar doe ik wel vaker bij mijn wagens. Enige rare is nog steeds dat ik tot op heden nog neit achterhaald heb waardoor de stroom er elke keer af ging. Ook valt mij nu meer en meer op dat ik als bestuurder niet geheel recht voor het stuur zit, maar iets rechts daarvan. Stoorde mij nooit, maar nu eigenlijk best wel. Geeft mij geen lekkere positie. De trekhaak heeft al meerdere malen zijn nut bewezen met dingen erachter koppelen, waaronder een pas aanschafte vouwwagen uit 1979. Lekker fout oranje bruine tent erbij. In het voorjaar toch niog even de centrale vergrendeling maken van de bestuurdersdeur en andere matten erin. Dus, zoals gezegd, geen echte bijzonderheden. Verbruik ligt nu met doorrijden op slechts 1 op 12.. Word vanzelf wel weer meer.

Deze week de Mazda ff naar de garage gebracht. Hij had wel erg last van een van de bekendste en beruchste kwaaltjes die dit model heeft. Vastzittende of aanlopen remklauwen. Revisie setjes bieden enkel tijdelijke uitkomst en vervanging is meestal goedkoper en voor de lange termijn effectiever. Waar vorig jaar de voorkant bij aanschaf aan de beurt was, was nu linksachter de klos. Bij een kort ritje van slechts 11 kilometer was de boel zo ontzettend warm gelopen, dat het wiel niet met de hand aangeraakt kon worden. En de stank was enorm. Soms gebeurde het tijdens de snelweg oprijden...je mocht dan blij zijn dat je met die rem erop in zijn 4 en uiteindelijk 5e versnelling op de 80 uitkwam. Had het een paar keer gehad en toen was de maat vol. Nu ben ik 180 euro armer en de auto rijd weer voortreffelijk. Dit zal ook zeker wel mijn brandstof verbruik ten gunste uitkomen. Auto rijd nog steeds prima. Met het huidige winterweer is de ontwaseming van voor en zijruiten prima in orde, starten gaat prima en de zomerbanden doen het goed in de sneeuw. Anticiperen is hier het sleutelwoord. Het door mij gemaakte deurrubber is helaas weer stukgegaan door de elementen. Nu opgelost met ductape, maar in het voorjaar, vlak voor de zomerstalling, maar even goed aanpakken. Nieuw is immers niet meer te krijgen, dus ga ik voor een sterkere compound om de scheur te maken.

Nadat de garage er een hele middag aan spendeerde, kon men eerst niets vinden. Echter, toen ik onverrichterzake weer wegreed, leek het geluid enkel erger te worden. Eerstvolgende werkdag erna toch nog maar eens de brug op gereden. Wat bleek.....stabilisator stangetje versleten..... al die verschillende categorieen herrie allemaal te wijten aan 1 klein dingetje van een paar tientjes. Dus vanmiddag maar even twee nwe erop laten zetten.

Zo, de Mercury staat weer in de stalling, en de Mazda mag weer zijn diensten gaan bewijzen. Na half jaar stilstand, 1 keer starten en lopen. Duurde even een paar seconden vorodat de olie helemaal rond was, maar daarna liep hij weer zijdezacht. Heb al een to-do lijstje gemaakt om de winter goed door te komen. - Nwe voorruit is er zojuist opgekomen: de huidige zit zo vol met steenslag en krassen, dat dit savonds op de weg of overdags met de zon er vol op, echt niet verantwoord is. Hier ben ik voor verzekerd gelukkig, maar toch nog 75 euro eigen risico. Moet enkel nog een keertje terug, want een rubbertje zit niet goed aan de bovenkant. - Nwe gasveren achterklep geinstalleerd : via ebay duitsland, 35 euro incl. verzenden. Zaten er binnen 10 minuten op en de klep valt nu niet meer op mijn hoofd als er een heel klein beetje sneeuw of ijzel op ligt. - Nwe rechterkoplamp. Ook al is het glas en vergeelt het niet en word het niet dof, de reflector begint een klein beetje te vervellen zeg maar, bijna niet te zien, maar liever voorkomen dan genezen, dus er kmt een nwe op, voor 65 euro incl. verzenden. - Deurrubber bestuurderskant gaatje : weer met kit aan de gang en dicht maken. Werkte prima afgelopen winter, maar slijt er toch af met instappen en er langs op schuren. - Wielkast linksachter : felsrand aan de binnenkant heeft erg lichte beginnende roest, zeer oppervlakkig, maar ik ga het toch aanpakken met Fertan ontroester, epoxy promer en anti steenslag spray. - Steenslag motorkap bijwerken - Veerpootbrug geinstalleerd : totaal geen toegevoegde waarde waarschijnlijk met de 105 pk en normale ophanging, maar voor 3 tientjes nieuw, hoor je mij niet klagen en het staat leuk. Verder loop ik de auto aan de onderkant nog even na voor de winter en zal her en der waar wellicht de Dinitrol eraf is, weer nieuwe aanbrengen. Eerste tank is al weer leeg en bijna 1 op 14 gehaald zonder echt moeite te doen. Dat kan nog zuiniger wellicht, maar ik vindt dit al prima voor een 27 jaar oud beestje. Zitten er dan helemaal geen minpunten aan deze auto? Tuurlijk wel, alleen zijn deze per eigenaar weliswaar verschillend. Voor mij zijn dat de volgende zaken: - auto beslaat erg snel s'ochtend bij vochtig weer. Ik weet het, ik wil zelf geen 626 met airco, en als je eenmaaal met een warme motor onderweg bent, is de boel ook behoorlijk snel weer ontwasemd. Echter, de aanjager moet dan wel op standje 2 blijven staan. Tevens ontwasend de vooruit in een heel raar patroon, middenstuk blijft lang beslagen. - De remklauwen zijn wel een dingetje bij deze wagens. Zitten vaker vast dan gezond is en blijven altijd een zorgenkindje. - Stoelen : de bestuurders stoel zit niet helemaal recht voor het stuur, ik moet er nog steeds aan wennen. als me dat tenminste lukt. - Klokje is overdag slecht afleesbaar, met verlichting aan. (ja, muggenziten) Al met al, niet echt bijzondere zaken. Maar heb ze toch even genoemd.

Zo, even voor een kleine 100 euro aan onderdelen gekocht. Nwe kentekenplaat voor, nwe bougies, nwe bougie kabels en nwe flatblade ruitenwissers. Was al met al binnen een uurtje klaar en alles was eenvoudig te doen. Ook nog een 3e remlicht gekocht via ebay, met 80 ledjes, lekker breed. Tis verre van origineel, maar vindt het toch wel wat veiliger in deze donkere maanden. En begin jaren negentig kwam het 3e remlicht al wel op als (toen nog niet legale) accessoire. Bijna 1 op 15 gereden onlangs, erg gaaf. Auto gekleid, gepolijst en gepoetst met een DAP en hij is spiegleglad. Natuurlijk zitten er rondom drgelijke gebruikerssporen dat hij nooit helemaal nieuw zal ogen, maar ik was uitermate tevreden. Klaar voor de winter. Nu nog even onder de auto aan de gang met Dinitrol. Nwe voorruit is wel erg fijn, minder hinderlijke zaken in je zichtlijn.

Vandaag is de auto op geweest voor de APK. Verwachttte wel wat kleine slijtage dingetjes, en helaas bleken ze ook allemaal waar. Met als bonus een verrassing. Nwe schijven voor samen met nwe blokken. Nwe remklauw rechtsachter, de linker was vorig jaar al geweest en deze rechter lekte momenteel. Als kers op de taart bleek de midden demper aan voor en achterzijde doorgerot met als hoogtepuntje een gaatje geheel bovenop de pot. Oud was hij niet, want de sticker zat er nog op. Zal wel een c-merk geweest zijn. Ik heb de garage ook gevraagd om de gasklep te reinigen, om het stationair toerental iets omhoog te krijgen. Loopt nu wel erg schaars en slaat soms bijna af bij koppeling in en afremmen bij een stoplicht. Inclusief wat uurtjes arbeid, tikken we waarschijnlijk als voorlopige schatting de 900-950 euro aan! Auw.... Aan de andere kant, auto heeft me gezien de vorige ervaringen hier omschreven tot dusver nog niet de wereld gekost en het is allemaal slijtage tenslotte. Voor 900 euro heb je een andere wagen, klopt, maar deze 600 euro auto bevalt me nog prima. En rijd bovendien ontzettend fijn. Dus we houden hem op de weg en laten de boel maken. Dan komt die Mazda Tribute 3.0 V6 AWD wel een jaartje later voor de deur te staan. De nwe automatten voor de 626 zijn al onderweg ;o)

Na een aantal weken (of waren het maanden?) er mee te hebben doorgereden, bleek nu ook de laatste, nog niet vervangen remklauw, te veel wrijving te veroorzaken doordat hij niet geheel meer terugkwam. Gevolg, snel slijtende remblokken en een zwart, vaak, erg warm linkervoorwiel. Het stonk ook op een gegeven moment. Afijn, weggebracht en nu zijn alle remklauwen een keer vernieuwd geweest en zal dit het verbruik ook zeker te goede komen. Met mijn behoorlijke doorrijd-stijl, scoor ik gemiddeld 1 op 12,5 nog steeds. En heb toch alweer 40.000 km met de Mazda gereden in de afgelopen twee winters. Ik heb wel de drang om die score te verbeteren, want met een juiste rijstijl kan hij nog vele malen zuiniger zijn, echter houd ik dat bij elke poging niet een hele benzinetank lang vol. Type ik met schaamte. Toen de klauw werd vervangen, bleek ook dat de ashoes recent een scheurtje vertoonde. Deze kon nu dus op tijd worden vervangen voordat dat scheurtje er voor zou zorgen dat door binnengedrongen vuil e.d. de homokineet kapot zou gaan. Perfecte timing dus. Verder niets bijzonders te melden. Totaal af te rekenen : 285 euro. Beeestje rijd nog steeds prima, en brengt mij ontzettend trouw van a naar b. En qua vormgeving nog steeds een auto die uitstekend in het hedendaags straatbeeld past. Ook is de bestuurderstoel nog steeds goed van vorm en niet uitgezakt, ondanks mijn nogal wat groot postuur en bovengemiddeld gewicht.

Welnu, aangezien mijn gehele wagenpark enkel en alleen nog op Super 98 kan rijden, dankzij die fijne regeling die per 1 Oktober van kracht is geworden, waarbij je meer liters E10 moet tanken om dezelfde hoeveelheid energie uit een tank brandstof te krijgen als bij de oude E95 met 5% ethanol en dus het effect erg marginaal word, moet ik dus gedwongen overstappen op het duurdere soort sap. De Mercury en Mazda zijn mijn daily's, waarbij de Mercury in de zomer actief is. De Mazda moest daarnaast ook 4 nwe banden, had een lichte olielekkage aan het blok (lokatie onbekend vooralsnog) en de nwe schijfremmen voor trilden ook bij behoorlijk flink remmen (kwaaltje bij deze wagens). Dit alles heeft mij doen besluiten om toch het ondenkbare te doen, de Mazda in te ruilen op een nwr model auto, die wel E10 lust, zodat ik iig toch 1 auto heb waar ik nog enigzins goedkoop mee kan tanken. Een Peugeot 406 Break uit 2002. 2.0 automaat. De laatste echte Peugeot, volgens velen kenners. Ik zal daar bij genoeg rijervaring ook een review aan wijden. Maar voor de Mazda houd het helaas op bij mij, en ik hoop oprecht dat de auto in NL blijft bij een liefhebber. De driespaaks velgen zal ik nog het meeste missen en het fijne motortje dat nog lang niet moe is. Het ga je goed fijne vriend, bedankt voor je betrouwbaarheid en inzet.

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De huidige Ford Mondeo en de Mazda 6 gaan al jaren mee, maar voor de Ford valt het doek in...

Nog even en er staat weer een model met rotatiemotor in de catalogus van Mazda, al dient de...

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden